Jak doopravdy zněla staroseverská hudba, to se dnes můžeme jenom dohadovat. V zápiscích arabského obchodníka a cestovatele Ibrahima ibn Jakuba se lze dočíst, že „neexistuje odpornější zvuk než vrčení, jaké vychází z jejich úst. Zní to jako psí štěkot, jen mnohem horší.“ Je to jeden z mála dokladů, které o dávné hudbě máme, ale nenechme se jím zmást. Hudba je odedávna jedním z prostředků, jak se dostat do stavu duchovního vytržení, a ne nutně se přitom musí štěkat a chrčet, jak se za malý okamžik přesvědčíte. Jistě není náhoda, že i dnes na nás jednoduché zpěvy dovedou zapůsobit a stále se k nim vracíme. Snad nejznámější a nejvýraznější uskupení tohoto žánru představil už populární seriál Vikingové. Existuje ovšem celá řada podobně zajímavých projektů, a tak jsme pro vás vybrali pět interpretů, kteří by vaší pozornosti rozhodně neměli uniknout.
Heilung – Alfadhirhaiti
Německo-dánsko-norský projekt, který vás zdárně přenese časem do pozdní doby železné. Heilung si dávají záležet na tom, aby zprostředkovali tak autentický hudební zážitek, jak jen to 21. století umožňuje. Členové Heilung hrají na originální nástroje vyrobené z kostí, bubny potažené zvířecí kůží, starodávné smyčcové nástroje. Jestli si rádi představujete válečníky připravující se na bitvu, skladba Alfadhirhaiti by vám mohla padnout do noty. Tady se to pochopitelně neobejde bez výše zmíněného vrčení.
Skáld – O Valhalla
Tito francouzští Seveřané sahají pro inspiraci do dávných ság a zhudebňují je. Skáld sází na výrazný ženský vokál Justine Galmiche, doplněný nezbytným hlubokým notováním a výsledek je skutečně působivý. Pokud vám byla předchozí válečnická píseň málo, zaposlouchejte se do zpěvu této normanské valkýry.
Heldom – Blodfest
Heldom je mladičký dánský projekt patřící do stáje nedávno vzniklého labelu Fimbul. Skladba Blodfest (Krvavá slavnost) odkazuje k dávným rituálům, jejichž důležitost a smysl nám dnes už možná můžou unikat. Vzpomeňme si na Adama z Brém a jeho vyprávění o tom, kterak Seveřané putovali každých devět let ke svatyni v Uppsale, kde bohům obětovali od každého tvora mužského pohlaví (tedy včetně člověka) devět jedinců. Žádné pozůstatky takové svatyně se sice v Uppsale zatím nenašly, ale to ještě nic neznamená.
Gealdýr – Kauna
Poměrně mladý nizozemský projekt Jonathana Barendsma přináší vlastní pojetí starodávné severské hudby a představuje spíše zpěvy, některé invokační, některé ságové. Skladba Kauna odkazuje ke stejnojmennému písmenu staršího futharku, jehož význam se ve staroseverštině vykládá jako „vřed“ nebo „otevřená rána“ a ve staroangličtině je asociován s ohněm a žárem, vnitřním i vnějším.
Munknörr – Dísablót
Munknörr, to je geniální spojení Severu a Jihu – založil jej hudebník z Uruguaye Damián Schneider a v mnohých skladbách mu přizvukuje kouzelná Aethelwyne z Řecka. Její hlas vám v některých polohách možná připomene Eivør, obě vokalistky využívají podobný hrdelní, jaksi zajíkavý vokál. Munknörr se snaží vcítit do dávných dob pomocí spíše jednoduchých, přirozených zvuků, pokřiků, zpěvů. Skladba Dísablót odkazuje ke stejnojmenné obětní slavnosti konané zjara na počest ženských duchů, čímž se měla zajistit dobrá úroda.
Autorka článku: Anežka Soukupová
Náhledový obrázek © Kees Stravers