Výstava Hranatá vášeň – tři kubisté ze severu

V červnu budou v galerii při umělecké residenci v Mikulandské představeny osobní historie dvou pionýrů skandinávského moderního umění: Valleho Rosenberga (1891–⁠1919) a Siri Derkert (1888–⁠1973).

Součástí bude také uvedení krátkých filmů o životě umělce a instalace „La Morgue“, vzniklých ze spolupráce vnuka představovaných umělců Sebastiana Derkerta-Rosenberga a finské filmové režisérky Katariiny Lillqvist.

Zároveň kolektiv z Mikulandské vystaví díla rezidenčního umělce roku 2023, finského malíře Anssiho Matiase (nar. 1989), který v současné době v rámci výměnného programu Erasmus studuje na pražské AVU. Jeho neokubistické obrazy budou umístěny v prostorách Balbi Baru hned vedle galerie.

Valle Rosenberg a Siri Derkert se seznámili těsně před vypuknutím první světové války, v počátečních letech kubismu, v Paříži. Nové myšlenky otřásly tradicemi nejen na poli umění, ale také v otázkách genderových rolí, milostného života i náboženství, a severským studentům umění se tak ve Francii otevřel doposud nepoznaný svět. Na levém břehu Seiny nebudily Rosenbergova bledě napudrovaná tvář či orientální make-up větší pozornost, a když Siri Derkert opustila konzervativní školu kreslení a hledala nové cesty svého uměleckého vývoje, stal se pro ni Valle nejdůležitější oporou.

Společná pouť Valleho Rosenberga a Siri Derkert zůstala však krátkou: světová válka pár rozdělila a Rosenberg zemřel ve věku pouhých 29 let na tuberkulózu. Siri Derkert se později stala nejznámější švédskou moderní umělkyní a významnou osobností utvářející svou dobu: byla feministkou, jež se aktivně účastnila společenské debaty prosazující pacifismus a nastolující také ekologické otázky. Na svou dobu byl svým způsobem radikální i její zevnějšek: oblékala se v bohémském stylu a neodmyslitelně k ní patřily například pánské kalhoty. Mezi umělkyněmi to v té době nicméně bylo běžné, byl to způsob, jak zdůraznit svůj svobodný a moderní pohled na svět.

Plodem vášnivého milostného vzplanutí Siri a Valleho byl, kromě fauvisticko-kubistických obrazů, které spolu v Paříži a později v Itálii ještě před válkou namalovali, syn Carlo. Na svou velkou lásku, která měla neodmyslitelný vliv i na směřování její budoucí umělecké kariéry, vzpomínala Siri Derkert ráda ještě i na sklonku svého života.

Anssi Matias (1989) je finský umělecký malíř, který se zanedlouho stane absolventem umělecké školy SAMK v Kankaanpää. Individuálně se již řadu let věnuje studiu kubismu. Jeho cílem je přistupovat k objektům z různých úhlů pohledu a analyzovat jejich strukturu. Své takto vzniklé vize se poté snaží přesunout na plátno.

Minimalistický styl, který se postupně rodil v průběhu letošního jara, je výsledkem vnitřního boje, během něhož si malíř uvědomil, že dílo je nejlepší, když je co nejjednodušší.

V cyklu „Mikulandské studie“ který Anssi Matias vystavuje, se zhmotňují výsledky jeho dosavadního zkoumání kubismu.

Výstava vzniká ve spolupráci s programem Opstart Global Severského kulturního fondu, Balbi Barem, Filmovou společností Cagliostro a Mikulandskou uměleckou rezidencí. Součástí doprovodného programu jsou i panelové diskuse pořádané v rámci přednáškového cyklu Gender Point Praha. V nich se spolu s
uměleckohistorickými tématy bude diskutovat mj. o rozdílném postavení žen a androgynních umělkyň v
minulosti a nyní i o přehodnocování pohledu na Pabla Picassa.