1. 6. – Otevření metra v Helsinkách

Dne 1. června 1982 bylo otevřeno nejsevernější metro na světě. Jedná se o podzemní dráhu v hlavním městě Finska Helsinkách (finsky Helsingin metro, švédsky Helsingfors metro), na níž byl toho dne zahájen zkušební provoz s prvními cestujícími z řad veřejnosti.

Metro v Helsinkách je jedinou podzemní dráhou na území Finska. Do ostrého provozu bylo uvedeno 2. srpna 1982 za účasti tehdejšího finského prezidenta Mauna Koivista po 27 letech plánování a výstavby. Původní projekt počítal se stavbou dráhy pro podzemní tramvaj, nikoliv vlaky, s mnohem delší tratí (o délce téměř 90 km) a se stanicemi zhruba 14 metrů pod zemí (dnešní hloubka je 30 metrů), které by u sebe ležely blíž než dnes. Plány byly ve prospěch dnešního stavu změněny na konci 60. let.

Metro v současné době přepraví kolem 50 milionů cestujících ročně a zhruba 200 000 pasažérů denně. Dráha helsinského metra aktuálně měří 21,1 kilometrů a větví se do dvou linek (síť připomíná písmeno Y), na nichž je celkem 17 stanic (stanice v centru města jsou pod zemí, ostatní leží nad zemí). Metro spojuje především východní část města s centrem, již se ale plánuje jeho rozšíření západním a jižním směrem (zejména vstříc sousednímu městu Espoo, rozšíření nese označení Západní metro – Länsimetro, resp. Västmetron), a tím pádem i navýšení počtu stanic. Vedení města také rozhodlo metro v budoucnu plně automatizovat tak, aby vlaky jezdily bez řidičů.

Názvy příštích stanic jsou oznamovány ve finštině a švédštině, přičemž stanice Hlavní nádraží navíc také v angličtině. V helsinském podzemí se dále nachází několik stanic, které byly sice vybudovány, ale nakonec jimi trasy metra neprocházejí. Možná poslouží při budoucím rozšiřování sítě.

Z helsinské podzemky se dá ve stanici Hlavní nádraží přesednout na nadzemní systém příměstských vlaků, které obsluhují hlavně severní a severozápadní část aglomerace Helsinek.

Helsinské metro je nejsevernější podzemní dráhou na světě. Za ní následuje metro v ruském Sankt Petěrburgu (leží o 20 km jižněji) a metro v norském Oslu (je o 30 km jižněji).

Názvy stanic metra finsky a švédsky, v závorce je rok otevření:

Ruoholahti (Gräsviken) (1993)
Kamppi (Kampen) (1983)
Rautatientori (Järnvägstorget) (1982) – stanice Hlavní nádraží
Kaisaniemi (Kajsaniemi) (1995)
Hakaniemi (Hagnäs) (1982)
Sörnäinen (Sörnäs) (1983)
Kalasatama (Fiskhamnen) (2007)
Kulosaari (Brändö) (1982) – první dokončená stanice z celé stavby (1976)
Herttoneimi (Hertonäs) (1982)
Siilitie (Igelkottsvägen) (1982)
Itäkeskus (Östra centrum) (1982)
Myllypuro (Kvarnbäcken) (1986)
Kontula (Gårdsbacka) (1986)
Mellunmäki (Mellungsbacka) (1989) – nejsevernější stanice metra na světě
Puotila (Botby gård) (1998)
Rastila (Rastböle) (1998)
Vuosaari (Nordsjö) (1998)

Ve stanici Hakaniemi (Hagnäs) se natáčela část videoklipu ke svého času velmi známé a populární písničce Freestyler (1999) od finské hudební skupiny Bomfunk MCs (viz video).

 

Autorka textu: Iva Doušová, Skandinávský dům
Obrázek – zdroj: wikipedia.org