Nils Sigurd Aas

Nils Sigurd Aas byl jedním z nejvýznamnějších moderních sochařů Norska. Byl všestranným umělcem, jehož tvorba zahrnovala jak díla naturalistická, tak i zcela abstraktní. Výjimečná byla především jeho schopnost tvořit díla monumentální, ale i intimní s mistrně propracovanými detaily. Používal mnoha rozmanitých materiálů, od sádry a keramické hlíny, přes různé druhy kovů a kamene až po papír, ale jeho nejoblíbenějším materiálem bylo vždy dřevo. Specializoval se především na busty a torsa slavných osobností, často s expresionistickým až abstraktním nádechem.

Nils Sigurd Aas se narodil 12. dubna 1933 v městečku Straume v Inderøy v kraji Severní Trøndelag do rodiny, kde bylo tradičním zaměstnáním řezbářství a výroba nábytku. V 21 letech se přestěhoval do Osla a začal studovat kaligrafii a reklamu. Po poznámce svého učitele, že se mu nadaný mladík zdá spíše „třídimenzionálním“, se rozhodl pokračovat ve studiích na Státní akademii umění obor sochařství.

Debutoval již v posledním roce studia roku 1964 bustou Johana Falkbergeta, ale do povědomí širší veřejnosti vstoupil roku 1972 bronzovou sochou krále Haakona VII. stojící na Náměstí 7. června v Oslu, která byla slavnostně odhalena v den 100. výročí králova narození. Roku 1993 vyhrál konkurz na návrh nových norských mincí, deseti- a dvacetikorunové mince proto dodnes zdobí reliéfy dle jeho návrhu. Z posledních let jeho tvorby získala největší uznání série 12 fortellinger, 12 dřevěných tabulek s reliéfy symbolizujícími jednotlivé měsíce zdobící stěny Sparebank v Trondheimu. Zemřel 9. února 2004.

 

Autorka článku: Lucie Chánová, Skandinávský dům
Obrázek – zdroj: nils-aas-kunstverksted.no