Mezinárodní hudební festival Dobršská brána vždy v druhé půli srpna už několikátým rokem dodržuje svoji vysokou mezinárodní úroveň dramaturgie na platformě malé komorní události situované do venkovského prostředí malé pošumavské vesničky Dobrš. Znají ji mnozí příznivci jazzu z mnoha zemí světa. Festival nabízí experimentální současný jazz, i hudbu s přesahy do klasiky nebo popu.
Jednotícím prvkem osmého ročníku festivalu je tentokrát nástroj klavír. Ten uslyšíme v různých kombinacích, ve volné improvizaci. Zazní tak jazz různorodý, ve všech podobách a barvách, i lidové písně, skladby, komponované na odkazu národního folkloru i kompozice určené přímo pro ty které konkrétní interprety nebo interpretky.
Těšit se můžete i na dva severské koncerty, a to na Helge Lien Trio z Norska a Aki Rissanen Trio z Finska.
HELGE LIEN | Norsko
Pianista Helge Lien nepochybně vyniká jako jeden z nejvíce vzrušujících mladých talentů Skandinávie, známý svým mistrovstvím v umění modálního klavíru. Trio si získalo oddané následovníky svou směsí klasických impresionistických motivů a rytmicky složitých jazzových kompozic, které předvádějí nekonečnou studnici kreativity. Budování mostů mezi různými kulturami a práce s kontrasty byly vždy jádrem jeho přístupu.
Skandinávská, zejména pak norská jazzová estetika se stala pojmem. Jednou z jejích méně známých tváří je pianista Helge Lien (1975). V posledních letech také vyvinul vášeň pro fotografování a digitální zpracování snímků a má vášeň pro silnou melancholii, dynamiku a detail.
Budování mostů mezi různými kulturami a práce s kontrasty byly vždy jádrem jeho přístupu. Lien se nikdy netajil svou nejhlubší úctou a obdivem k průkopníkům, od Milese a Chicka Corea po Jarretta a Johna Coltranea. V Norsku působí v celé řadě hudebních kontextů: nezvyklém triu Tri O’Trang (s tubou a saxofonem), duu Hero se saxofonistou Rolfem Erikem Nystrømem, rozličných projektech se zpěvačkami apod. Stěžejní z jeho aktivit je ovšem pianové trio s basistou Frode Bergem a bubeníkem Knutem Aalefjærem.
Projekt Helge Lien Trio – Revisited
Helge Lien Trio, které si vybudovalo věrné publikum, snad nejpozoruhodněji v Německu a Japonsku, s sebou přináší na své koncerty po celém světě své jemně vyrovnané melodie, které vyvažují působivou virtuozitu s inherentní přístupností a introspektivní lyričnost s bujarým expresionismem.
Helge Lien vyvinul svůj vlastní nezaměnitelný styl triové hry. S instinktivní jistotou on a jeho hudebníci vyvinuli svůj vlastní pohled na komorní jazz, který vyniká svými harmonicky komplexními barvami tónů. Lien staví na lyrické síle Billa Evanse a vzrušující melancholické hře Esbjörna Svenssona a v neustálém dialogu s Johannesem Eickem (baskytara) a Knutem Aalefjærem (bicí) vytváří výrazné nálady jak v nahraných, tak i naživo.
AKI RISSANEN | Finsko
„Je tu změna k něčemu novému, a přesto neznámému. S rychlou transformací reality na virtuální realitu nebo hyperrealitu generovanou AI si musíme být vědomi a přizpůsobovat se těmto věcem a rozlišovat mezi tím, co je skutečné a nereálné.“. A.R.
Aki Rissanen (nar. 1980) studoval 12 let klasický klavír ve Finsku a jazz a improvizovanou hudbu na Conservatoire National Superieur de Musique v Paříži ve Francii. V letech 2005-2008 absolvoval soukromé lekce v New Yorku, USA a Kolíně nad Rýnem, Německo. V roce 2009 promoval s magisterským titulem na Jazzové katedře Sibelius Academy ve Finsku poté, co 7 let studoval jazzový klavír a skladbu.
Mezi jeho učitele patřili Jarmo Savolainen, Jukkis Uotila, Kirmo Lintinen, John Taylor, Jim Beard, Anders Jormin, Hervé Sellin, Markku Hyvärinen, Jouni Kuronen, Seppo Kantonen a Frank Carlberg, abychom jmenovali alespoň některé.
Rissanen se rychle prosadil mezi nemnoho špičkových hráčů finského jazzu. V posledních letech se také prosadil na mezinárodní jazzové scéně, zejména jako leader vlastního tria. Přestože původně vystudoval klasiku, vždy měl srdce pro improvizovanou hudbu a jazz.
Jeho debutové album Amorandom (Edition Records, 2016) s Aki Rissanen Trio bylo výborně hodnoceno kritikou po celém světě a na evropské scéně si získalo rychle rostoucí renomé. Album získalo chválu doma i v zahraničí v prestižních novinách jako Guardian a jazzových časopisech jako Jazzwise. Finské hlavní noviny Helsingin Sanomat vybraly album jako „Nejlepší jazzové album roku“. Album také získalo finskou Grammy, cenu Emma za nejlepší jazzové album v roce 2016.
Kromě svých úspěchů v sólové klavírní soutěži na Montreux Jazz Festival a soutěži La Defense ve Francii je Rissanen nejvíce známý pro svou práci se saxofonistou Davem Liebmanem na German Ozella Music a trumpetistou Vernerim Pohjolou na British Edition Records a na ACT.
Projekt Aki Rissanen Trio – Hyperreal
Hyperreal je nové album finského pianisty, skladatele a klávesisty Akiho Rissanena. Jako dlouholetý umělec edice vydal řadu vysoce uznávaných triových alb a nedávno sólové klavírní album Divided Horizon od svého připojení k labelu v roce 2015.
S Hyperrealem změnil rychlost, s bubeníkem Robertem Ikizem a dlouhodobým spolupracovníkem, trumpetistou Verneri Pohjola, když Aki přecházel mezi klavírem a elektronickými klávesami. Zvuk je hluboký, zaoblený a produkovaný a leskne se emotivním a působivým zvukem trubky Verneriho Pohjoly.
Hyperreal je album o změně, o uznání důležitosti bytí, uvědomění si, obnovy a uvolnění. S empaticky podaným a jednotným vystoupením Aki vytvořil album svědectví o své brilantnosti jako skladatele, klávesisty a improvizátora. Hyperreal je album, díky kterému se jeho publikum výrazně rozroste a zavede ho na nová místa (v jakékoli realitě, v níž existují).
Více informací o festivalu a kompletní program naleznete na webových stránkách.
Úvodní obrázek – zdroj: MHF Dobršská brána