Otevření letiště Gardermoen

Mezinárodní letiště Oslo – Gardermoen (norsky Oslo lufthavn, Gardermoen; mezinárodní letištní kód: OSL), často zkráceně nazývané Letiště Oslo, je nejvýznamnější letiště v Norsku pro mezinárodní i vnitrostátní dopravu a nejdůležitější letiště obsluhující norské hlavní město Oslo. Od jeho centra leží asi 50 km severním směrem. Letiště bylo uvedeno do provozu 8. října 1998 a po kodaňském letišti Kastrup je společně se stockholmskou Arlandou druhým největším a nejvytíženějším letištěm ve Skandinávii.

Letiště Gardermoen leží na místě, které od poloviny 18. století sloužilo norské armádě jako cvičiště. Během druhé světové války zde pak Němci postavili vojenské letiště, které po válce využívaly norské vzdušné síly. Když v průběhu 70. a 80. let 20. století začal narůstat počet charterových letů a zároveň přestávala dostačovat kapacita i zázemí tehdejšího hlavního oselského letiště Fornebu, které nebylo kvůli poloze možné rozšířit, byl civilní letecký provoz zahájen i na letišti Gardermoen. Současně se začala hledat lokalita vhodná pro nové a větší letiště.

V roce 1988 rozhodl norský parlament o výstavbě nového hlavního letiště pro Oslo a kraj Østlandet. Mělo ležet na poloostrově Hurum, který byl ale pro časté problémy s mlhou nakonec zavržen. V roce 1992 přijal parlament nové rozhodnutí, v němž padla volba na letiště Gardermoen. Stavební práce začaly 13. srpna 1993 a byly dokončeny o pět let později, 8. října 1998. K tomuto datu zároveň ustal provoz na letišti Fornebu. Výstavba nového letiště tehdy vyšla na 11,4 miliardy norských korun.

Letiště Gardermoen obsluhuje řadu mezinárodních i vnitrozemských letů. V posledních letech došlo k takřka dvojnásobnému rozšíření letiště, do něhož se investovalo 14 miliard norských korun. Od dubna 2017 je na letišti 21 nových míst pro přistavení letadel, 117 000 km2 nové plochy a zcela nové zavazadlové zařízení. Nynější odletové schéma letiště vidíte na obrázku – levá strana plánku se týká domácích letů, pravá stránka mezinárodních. Celou dobu přestavby bylo letiště v provozu. Letiště nyní ročně přepraví kolem 24 milionů pasažérů, jeho kapacita je po přestavbě až 32 milionů.

Areál je domácí základnou pro dvě aerolinky: Scandinavian Airlines System (SAS) a Norwegian Air Shuttle a důležitým uzlem pro třetí, Widerøe. Dále se v něm nachází také základna norského královského letectva. Letiště provozuje norská státní společnost Avinor. Nejvíce cestujících odtud míří do Trondheimu, Bergenu, Stavangeru, Kodaně a Stockholmu (rok 2015). Praha se pravidelně nachází v první padesátce nejčastějších destinací.

S centrem Osla je letiště spojeno železniční tratí, na kterou je kladen velký důraz a po které pasažéry na letiště kromě běžných a expresních vlaků dopravuje také speciální rychlovlak Flytoget, do provozu uvedený v roce 1999 u příležitosti otevření letiště. Na letiště zajíždí také řada autobusových linek z různých směrů. Vybudování letiště přineslo rovněž i rozšíření mezinárodní silnice E6 spojující Gardermoen s Oslem.

V blízkosti hlavního města Norska se nacházejí ještě další dvě menší letiště, využívaná hlavně nízkonákladovými dopravci: Torp u města Sandefjord (norsky Sandefjord lufthavn, Torp; 120 km jihozápadně od Osla) a Rygge u města Moss (norsky Moss lufthavn, Rygge; 60 km jihovýchodně od Osla).

 

Autorka článku: Iva Doušová, Skandinávský dům, aktualizováno (2017)
Obrázky – zdroj: wikipedia.org, http://avinor.no