Kultovní norský hudebník Ihsahn (Vegard Sverre Tveitan), známý především z blackmetalové kapely Emperor, letos vydal svou již šestou sólovou desku nazvanou Arktis.
Kromě skupiny Emperor, kterou založil se svým kamarádem z hudební školy Samothem (Tomas Haugen), je také součástí hudebního projektu Zyklon-B a spolu se svou manželkou Ihriel také hráli ve vlastním experimentálním projektu Peccatum. Velkou inspirací je oběma manželům norský kraj Telemark, kde žijí a tvoří. Ihsahn dokonce dostal v roce 2002 “Notodden Kommunes Kulturpris” jakožto nejznámější občan okresu Notodden a také za svůj přínos místní hudební scéně.
Ihsahn vždy uměl překvapovat a jeho hudební vývoj je v rámci norské metalové scény do značné míry jedinečný. Odchován klasickým heavy metalem a jako důležitá součást norské blackmetalové scény devadesátých let (po sérii zatýkání v reakci na nechvalně známé pálení norských kostelů zůstal na čas v kapele Emperor sám, když se narozdíl od svých spoluhráčů Samotha, Fausta a Tchorta žádných útoků nezúčastnil) Ihsahn neustále experimentuje s různými žánry a nástroji, není výjimkou slyšet v jeho hudbě synthy i saxofon. Jeho páté album Das Seelenbrechen je mnoha fanoušky považováno za až příliš avantagardní, jiní zase obdivují jeho hudební minimalismus a odvahu neomezovat se kategoriemi jako black metal nebo progressive metal.
Na nejnovějším albu Arktis Ihsahn sice stále experimentuje, na druhou stranu ale vyprodukoval skvěle poslouchatelné melodické album, které nám chvílemi připomene Opeth a někdy zase nabídne jednoduché a osvědčené rockové riffy. V jedné z nejpovedenějších písní, klasicky melodickém songu Mass Darkness uslyšíme i možná nečekaného hosta, Matta Heafyho z americké metalové kapely Trivium, který se postaral o doprovodné vokály. Jako další hosté se na albu objevili také Einar Solberg z Leprous a Jørgen Munkeby ze Shining, který má na svědomí již zminovaný saxofon v songu Crooked Red Line.
Autor článku: Johana Lajdová, Skandinávský dům