Finská hra Čtyři dny blízkosti v podání Divadla Láska

Jaký je rozdíl mezi člověkem a rackem? „Racci jsou převážně bílí a hluční.“ „Lidé jsou převážně trochu narudlí.“

Rackové i lidé jsou obratlovci, kteří žijí na planetě Zemi. Tím podobnosti končí. Otázky jako tahle jsou znakem antropocentrismu: člověk si do racků (a do mimo-lidských druhů obecně) zvykl projektovat sám sebe. Vůbec nezáleží na tom, nakolik jsou si rackové a lidé podobní. Naše těla jsou natolik odlišná, že nebudeme nikdy schopní vnímat svět jako rackové. Úkolem člověka, pokud chce zachránit planetu, je naopak naučit se ctít tuto jinakost. „Rackovitost“ racků a „lidskost“ lidí není třeba srovnávat; jsou to pouze jedny z mnoha kvalit, které naše planeta nabízí.

Po staletí jsme zvyklí dávat člověka na první místo. Svoboda jednoho druhu však končí tam, kde začíná svoboda druhého. V době antropocénu je jasné, že člověk svoji svobodu na úkor jiných druhů už dávno překročil. Inscenace Čtyři dny blízkosti (text finské autorky Pipsy Lonky, 2020) se v duchu posthumanistické filozofie snaží pracovat s člověkem pouze jako s jedním z mnoha živočišných druhů.

Jinakost racků a jejich životního prostředí často jezdíme konzumovat do rádoby neobjevených exotických lokací a unylých plážových resortů.

Měla to být jen další plážová dovolená. Taková, jakých jsme všichni zažili mnoho.

Když však tentokrát člověk pohlédl do oka racka, pláž se podívala do něj.

Zveme vás na plážovou party v době antropocénu. Nezapomeňte si havajské košile, slamáky a sluneční brýle!

Premiéra: 21. 12. 2024 v prostoru Venuše ve Švehlovce, vstupenky zde.

Reprízy: 14. 1. , 5. 2. a 12. 3. 2025.

Text: Pipsa Lonka
Režie: John Blondell
Překlad a dramaturgie: Otto Kauppinen
Light design a video: Marian Schüller
Hudba a zvuk: Matěj Kotouček
Produkce: Mariana Vrbíková
Hrají: Šárka Šildová, Karolína Růžičková, Lucie Ingrová, Jonáš Sýkora, Adam Mašura, Daniel Možnar

Více informací zde.

Úvodní foto – zdroj: Divadlo Láska