1. července 2000 byl slavnostně uveden do provozu most přes Øresundský průliv (dánsky Øresundsforbindelsen nebo Øresundsbroen, švédsky Öresundsförbindelsen nebo Öresundsbron; oficiálně zaregistrovaný název zní Øresundsbron, což je hybridní dánsko-švédský název, který se ale příliš nepoužívá). Přemostění spojuje dva skandinávské státy Dánsko a Švédsko – konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Otevíracího ceremoniálu se zúčastnili oba panovníci: za Dánsko stříhala pásku královna Margrethe II. a za Švédsko král Karel XVI. Gustav.
Dohoda o stavbě mostu byla podepsána v roce 1991. Stavba byla zahájena v srpnu 1995 a dokončena o čtyři roky později. V den dokončení (14. srpna 1999) se v polovině přemostění setkala švédská korunní princezna Viktorie a dánský korunní princ Frederik. Výstavbu vedla společnost Øresundsbro Konsortiet, která je napůl vlastněná dánským a napůl švédským státem. Stavba vyšla zhruba na 38 miliard dánských korun. Při výstavbě bylo na dně moře neplánovaně nalezeno 16 nevybuchlých bomb z druhé světové války.
Díky mostu se dnes dá dostat na Skandinávský poloostrov „suchou nohou“. Cesta z Kodaně do Malmö trvá pouhých 35 minut. Celé přemostění je dlouhé 16 kilometrů a skládá se z několika částí: zavěšeného mostu, který měří téměř 8 kilometrů, tunelu dlouhého přes 3,5 kilometru (Øresundstunnelen) a umělého ostrova Peberholm, který leží mezi těmito dvěma částmi. Pylony mostu se tyčí do výšky 204 metrů. Vozovka se ve svém nejvyšším bodě nachází 57 metrů nad mořskou hladinou. Vlastní Øresundský most je dvoupatrový: horní patro slouží automobilové dopravě, ve spodním jezdí vlaky. Aut přes most projede denně kolem 17 tisíc, vlaků zhruba 280.
Autorka článku: Iva Doušová, Skandinávský dům
Obrázek – zdroj: dsb.dk