Recenze audioknihy: Lars Kepler – Lazar

Špičkový thriller pro otrlé

Švédský manželský pár píšící pod pseudonymem Lars Kepler pokračuje již posedmé ve své sérii s policejním komisařem Joonou Linnou. Znalost předchozích knih čtenáři usnadní orientaci a posílí dojem z knihy, avšak autoři v úvodu stručně shrnují to nejdůležitější pro rychlé zorientování se v postavách a jejich osudech.

Román začíná několika vraždami, jejichž oběťmi jsou pachatelé závažných zločinů. V komisaři Linnovi postupně vzrůstá podezření, že za nimi může stát jeho osobní Nemesis, vyšinutý sériový vrah Jurek Walter, jenž však měl být již dávno po smrti. Čtenář sleduje příběh především z pohledu Linny, jeho kolegyně Sagy a zajímavého hlavního padoucha. Řada kapitol je pak uvozena mini příběhy výstižně popsaných epizodních postav, které však často končí nevalně. Nemilosrdnost autorů ve čtenáři postupně buduje obavy o hlavní postavy a jejich blízké. A jak už je u Keplera zvykem, v románu neexistuje umírněnost – policisté jsou prakticky nadlidé, záporní hrdinové hotoví superpadouši a když někoho čeká smrt, pak se dočkáme detailního popisu jeho skonu, včetně všech zvráceností, které si pro své oběti pachatel přichystá.

Formálně Lazar pokračuje v Keplerově nastoleném stylu a čtenáře znalé předchozích knih v dobrém slova smyslu nepřekvapí. Jazyk je úsporný a výstižný, věty vesměs krátké a vyprávění se odvíjí v přítomném čase. To vše tvoří spolu se sugestivními popisy a silnou vizualitou nejvýznamnější aspekty, kterými Kepler navozuje až filmový dojem z příběhu. I zde platí, že autoři jsou zároveň mistry v budování napětí a pocitu úzkosti. Když už si myslíte, že to nejhorší máte za sebou, překvapí vás další a ještě více nervy drásající scénou, během níž se (mnohdy právem) děsíte o osud postav. Některé zvraty už zkušeného čtenáře thrillerů nepřekvapí, i tak je zde ale spousta nepředvídatelných momentů. Kepler nikdy nešetřil detailními popisy krvavých scén. Brutalita a trýznivost některých výjevů z Lazara jde však ještě dál a citlivější čtenář, především pak neseznámený s předchozími díly série, by mohl být snadno šokován a možná i odrazen.

Audioknihu načetl Pavel Rímský, jehož příjemně hluboký a drsný hlas se k příběhu perfektně hodí. Rímský je zkušený profesionál, umí přesně dávkovat emoce a udržet posluchačovu pozornost. Také hudební složka, u mnohých audioknih spíše otravná, zde tvoří krátké a trefné předěly, které nikterak neobtěžují. Již zmíněná častá brutalita při mluveném slovu ještě více vynikne a popisy trýznění obětí mohou vyvolávat až nevolnost. Celkově je dojem z audioknihy intenzivnější než z „pouhého“ čtení a pořízení audio verze příběhu mohu (pro posluchače se silným žaludkem) doporučit.

Lars Kepler potvrzuje svou pozici jednoho z nejčtivějších autorů severské krimi, byť v případě Lazara se jedná spíše už o čistokrevný, a navíc dost drsný thriller. Jistě, nejde o žádné vrcholné literární dílo, které by odpovídalo na palčivé otázky, avšak v rámci žánru jde beze sporu o špičku, a to jak po řemeslné, tak příběhové stránce. Pokud tedy máte rádi napětí a neomdléváte při detailních popisech mučivých útrap literárních postav, Lazar je (audio)kniha pro vás.

Lars Kepler: Lazar (audiokniha). Překlad: Karolína Kloučková. Čte: Pavel Rímský. Vyd. OneHotBook, 2018. Délka nahrávky: 19 hodin 44 minut.

Autorka recenze: Lucie Karalová